Driftsmeldinger
Her finner du en oversikt over planlagt arbeid og eventuelle nettfeil. Klikk på driftsmeldingstittelen for å se detaljer om arbeidet eller feilen.
Pågående driftsforstyrrelser
Ticket number: CS6778515
Location: Bergen, Nesttun
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Foreløpig ukjent
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 08:53:44 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Tekniker bestilt
Next update: Wed, 08 Oct 2025 09:00:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 15:20:16 CEST – Tekniker bekrefter kabelkutt, og siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan løsningstiden være lengre enn normalt.
Tue, 07 Oct 2025 11:07:20 CEST – Tekniker bestilt.
Tue, 07 Oct 2025 09:05:51 CEST – Feilretting er utsatt til kl. 12.00 på grunn av manglende tilgang til lokalet.
Mon, 06 Oct 2025 16:28:49 CEST – Feilretting er utsatt til i morgen på grunn av manglende tilgang til stedet.
Mon, 06 Oct 2025 14:14:17 CEST – En felttekniker er beordret til stedet for videre feilsøking
Mon, 06 Oct 2025 12:05:59 CEST – En felttekniker er beordret til stedet for ytterligere feilsøking.
Mon, 06 Oct 2025 09:26:32 CEST – En felttekniker er beordret til stedet for ytterligere feilsøking.
Mon, 06 Oct 2025 09:02:07 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6782932
Location: Dombås/Fåvang
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Kritisk feilretting
Occurred: Tue, 07 Oct 2025 13:33:22 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Feilsøking pågår
Next update: Tue, 07 Oct 2025 22:42:20 CEST
Tue, 07 Oct 2025 20:05:16 CEST – Vår underleverandør jobber med å gjenopprette feilen i nettverket deres.
Tue, 07 Oct 2025 15:05:06 CEST – Noen kretser har gjenopprettet, men et sekundært strømbrudd i underleverandørens nettverk er funnet. Vår underleverandør har sendt teknikere til dette sekundære strømbruddet.
Tue, 07 Oct 2025 14:04:52 CEST – Vi ser kretser som gjenopprettes. Mistenkt strømbrudd på grunn av større nødreparasjonsarbeid for skader forårsaket av stormen.
Tue, 07 Oct 2025 13:43:14 CEST – Mistenkt fiberbrudd i underleverandørers nettverk. Underleverandør har tekniker på vei for å lokalisere feil.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6760423
Location: Haugesund
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Tue, 30 Sep 2025 23:59:40 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Feilsøking pågår
Next update: Wed, 08 Oct 2025 09:00:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 20:49:07 CEST – Omdirigering er fortsatt under planlegging.
Tue, 07 Oct 2025 14:34:37 CEST – Omdirigering er fortsatt under planlegging.
Tue, 07 Oct 2025 11:24:32 CEST – Omdirigering er fortsatt under planlegging.
Tue, 07 Oct 2025 09:22:30 CEST – Omdirigering er fortsatt under planlegging.
Mon, 06 Oct 2025 14:02:40 CEST – Omdirigering er fortsatt under planlegging.
Mon, 06 Oct 2025 09:33:27 CEST – Omdirigering planlegges, arbeidet fortsetter.
Mon, 06 Oct 2025 07:58:58 CEST – Omdirigering planlegges, arbeidet fortsetter.
Fri, 03 Oct 2025 18:54:08 CEST – Omdirigering planlegges, arbeidet fortsetter.
Fri, 03 Oct 2025 02:21:33 CEST – Omdirigering er under planlegging, arbeidet vil fortsette på dagtid.
Thu, 02 Oct 2025 15:48:06 CEST – Feilsøking pågår.
Thu, 02 Oct 2025 10:48:38 CEST – Feilsøking pågår.
Wed, 01 Oct 2025 18:38:09 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
Wed, 01 Oct 2025 16:39:06 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
Wed, 01 Oct 2025 13:03:44 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
Wed, 01 Oct 2025 09:19:04 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Wed, 01 Oct 2025 08:47:01 CEST – Tekniker på stedet. Feilsøking pågår
Wed, 01 Oct 2025 04:08:14 CEST – Tekniker bestilt.
Wed, 01 Oct 2025 00:02:08 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6776996
Location: Kyrksæterøra
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 15:53:31 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Feilsøking pågår
Next update: Wed, 08 Oct 2025 09:00:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 17:18:17 CEST – Etter at flere nye sporinger ble utført, er det funnet ytterligere to skader på fiberlinjen. Disse ligger utover det opprinnelige bruddet som ble reparert i går. Samtidig ble en egen tekniker sendt til nærmeste tilkoblingspunkt for å sjekke det sentrale nettverkselementet under sporingen. Det ser ut til at denne enheten har blitt påvirket av en strømstøt eller lignende hendelse. For å fullføre restaureringen og bringe alle tjenester tilbake på nettet, gjenstår to hovedaktiviteter. Først må fiberskjøting utføres, men dette er utsatt til i morgen tidlig på grunn av sikkerhetstiltak som foreløpig er på plass fra det lokale kraftselskapet. For det andre må det berørte nettverkselementet byttes ut. Vi kjøper dette utstyret i Oslo og vil fly det opp til Trondheim så snart det er konfigurert og klart. I morgen planlegger vi å få en tekniker ut for å bytte det defekte utstyret mens fiberen blir restaurert. Vår neste planlagte oppdatering vil bli delt i morgen kl. 09:00, med mindre vi mottar ny informasjon tidligere.
Tue, 07 Oct 2025 14:35:53 CEST – Vi ser fortsatt på denne problemstillingen sammen med underleverandører for både kraft og fiber. Trær er revet og har skadet fiberkabel og høyspentkabel, så vi utarbeider nå en plan for hvordan vi skal gå videre med restaureringsarbeidet.
Tue, 07 Oct 2025 14:24:45 CEST – Vi ser fortsatt på denne problemstillingen sammen med underleverandører for både kraft og fiber. Trær er revet og har skadet fiberkabel og høyspentkabel, så vi utarbeider nå en plan for hvordan vi skal gå videre med restaureringsarbeidet.
Tue, 07 Oct 2025 11:21:37 CEST – Vi ser fortsatt på denne problemstillingen sammen med underleverandører for både kraft og fiber. I går kveld viser Measruemnts seg for en annen fiberfeil som ligger lenger ned i strekningen vi så på i går. Ser ut til å være samme situasjon her, trær har blitt revet ned og har skadet fiberkabel og høyspentkabel, så vi utarbeider for tiden en plan for hvordan vi skal gå videre med restaureringsarbeidet.
Mon, 06 Oct 2025 20:48:11 CEST – Etter omfattende arbeid fra kraftselskapet er alle høyspentledninger nå reparert. Kort tid etter at dette ble bekreftet, fikk vår underleverandør tilgang til det skadede stedet og begynte å skjøte den ødelagte fiberkabelen. Vi har nå mottatt bekreftelse på at dette arbeidet er fullført og noen kretser er tilbake online, men vi ser fortsatt at noen tilkoblinger forblir nede. Vi sender derfor ut nye teknikere for å spore for eventuelle bøyninger, trykkpunkter eller ytterligere skader som kanskje ikke ble oppdaget under den første sporingen. Vi forventer å identifisere feilen og iverksette tiltak i løpet av kvelden. Estimert reparasjonstid (ETR) er satt til 10:00 i morgen tidlig, da vi fortsatt trenger en AKU på stedet for å utføre skjøting i nærheten av høyspentlinjene på en sikker måte. Vi vil gi en ny oppdatering så snart vi mottar ytterligere informasjon fra feltet.
Mon, 06 Oct 2025 14:12:28 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår. High volate-kabel må repareres før fiberarbeid kan starte
Mon, 06 Oct 2025 11:48:41 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår. Kabel med høy volate må repareres før fiberarbeid kan starte. Gjeldende ETR for spenningskabel som skal festes er satt til 13:30.
Mon, 06 Oct 2025 09:02:04 CEST – Subcontractor bekrefter at arbeidet vil fortsette i dag, fiberen går parallelt med høyspentkabler som også er skadet, og dette må fikses før de kan begynne å se på fiberen. Ingen nåværende ETR, men vi vil holde oss i samtaler med underleverandøren i løpet av dagen.
Mon, 06 Oct 2025 07:46:03 CEST – Subcontractor bekrefter at arbeidet vil fortsette i dag, fiberen går parallelt med høyspentkabler som også er skadet, og dette må fikses før de kan begynne å se på fiberen. Ingen nåværende ETR, men vi vil holde oss i samtaler med underleverandøren i løpet av dagen.
Sun, 05 Oct 2025 21:06:53 CEST – Vår underleverandør informerer oss om at den skadede delen ligger innenfor høyspentledninger, noe som krever bistand fra kraftleverandøren for å rette feilen, og på grunn av været i helgen vil de ikke ha de nødvendige ressursene tilgjengelig før en gang i morgen tidlig.
Sun, 05 Oct 2025 18:30:05 CEST – Kabelfeil oppdaget. Teknikere jobber med å rette opp problemet.
Sun, 05 Oct 2025 16:02:01 CEST – Vi har hatt teknikere ute som har målt fiberstrekningene våre og bekreftet at de er intakte, så skaden er mest sannsynlig innenfor en strekning av en av våre underleverandørers nettverk. De har hatt team ute hele natten for å bistå flere operatører i og rundt Trondheim, men har nå sendt et team til det sannsynlige skadestedet. Vi har ikke mottatt mer spesifikk informasjon om hvor teknikeren kom fra, så vi vil oppdatere estimert ankomsttid så snart vi tar kontakt med feltteknikeren. Siden vi har flere B2C-kunder tilknyttet samme rute, er dette høyt prioritert for oss. Vi vil gi mer informasjon etter hvert som vi mottar den.
Sun, 05 Oct 2025 12:47:24 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør. Feilen er mer kompleks enn forventet, så feilretting vil ta lengre tid.
Sun, 05 Oct 2025 05:53:55 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
Sun, 05 Oct 2025 03:21:23 CEST – Tekniker på stedet. Feilsøking pågår
Sat, 04 Oct 2025 18:56:32 CEST – Det er et pågående strømbrudd i området som påvirker GlobalConnect-utstyr. Strømleverandøren jobber med å løse problemet. Vi sender en reservegenerator i mellomtiden for å gjenopprette tjenester.
Sat, 04 Oct 2025 16:24:56 CEST – Det er et pågående strømbrudd i området som påvirker GlobalConnect-utstyr. Strømleverandøren jobber med å løse problemet. Vi sender en reservegenerator i mellomtiden for å gjenopprette tjenester.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6780589
Location: Oslo – Kristiansand
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Foreløpig ukjent
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 16:22:13 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Feilsøking pågår
Next update: Wed, 08 Oct 2025 10:00:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 18:55:12 CEST – Vår suprovider rapporterer at de på grunn av skadeomfanget ikke er i stand til å fortsette med feilretting over natten og vil gjenoppta feilretting om morgenen. Vi samarbeider med dem for å få en konkret ETR.
Tue, 07 Oct 2025 15:29:30 CEST – Vår underleverandør har en tekniker ute på stedet og vurderer skaden.
Tue, 07 Oct 2025 13:56:07 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
Tue, 07 Oct 2025 10:13:19 CEST – På grunn av begrensede ressurser fra vår underleverandør må feilsøking utsettes
Tue, 07 Oct 2025 08:05:51 CEST – På grunn av begrensede ressurser fra vår underleverandør må feilsøking utsettes til kl. 10:00
Mon, 06 Oct 2025 23:18:58 CEST – På grunn av begrensede ressurser fra vår underleverandør, må feilsøking utsettes til i morgen tidlig. Vi setter pris på tålmodigheten din og vil holde deg informert så snart vi har mer informasjon.
Mon, 06 Oct 2025 16:54:24 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6778801
Location: Revetal
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Foreløpig ukjent
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 09:47:49 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Tekniker bestilt
Next update: Wed, 08 Oct 2025 15:30:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 20:22:31 CEST – Feilretting er satt på vent til i morgen på grunn av manglende tilgang til stedet.
Tue, 07 Oct 2025 12:00:38 CEST – Feilsøking pågår.
Tue, 07 Oct 2025 09:15:59 CEST – Feilretting er satt på vent til kl. 12:30 på grunn av manglende tilgang til stedet.
Mon, 06 Oct 2025 20:50:15 CEST – Feilretting er satt på vent til i morgen på grunn av manglende tilgang til stedet.
Mon, 06 Oct 2025 10:25:32 CEST – Tekniker bestilt.
Mon, 06 Oct 2025 09:59:40 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The update(s) are machine translated.
Ticket number: CS6750085
Location: Tromso Langnes
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Fri, 26 Sep 2025 15:01:50 CEST
Estimated Time of Repair: To be announced
Status: Grunnet større feil vil rettetid være lengre enn normalt
Next update: Wed, 08 Oct 2025 09:00:00 CEST
Tue, 07 Oct 2025 16:16:59 CEST – Våre ingeniører har restaurert deler av de berørte tjenestene. Feilretting er utsatt til i morgen.
Tue, 07 Oct 2025 10:47:23 CEST – Tekniker på stedet. Feilsøking pågår
Tue, 07 Oct 2025 10:46:51 CEST – Siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan korreksjonstiden være lengre enn normalt
Tue, 07 Oct 2025 08:41:43 CEST – Siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan korreksjonstiden være lengre enn normalt
Mon, 06 Oct 2025 21:15:45 CEST – Siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan korreksjonstiden være lengre enn normalt
Mon, 06 Oct 2025 16:48:00 CEST – Ny tekniker tildelt ytterligere feilsøking
Mon, 06 Oct 2025 13:39:22 CEST – Ny tekniker tildelt ytterligere feilsøking i dag
Mon, 06 Oct 2025 09:04:02 CEST – Feilsøkingen vil fortsette i løpet av dagen.
Mon, 06 Oct 2025 07:23:07 CEST – Feilsøkingen vil fortsette i løpet av dagen.
Fri, 03 Oct 2025 18:49:03 CEST – Feilsøking er utsatt til mandag 2025-10-06 på grunn av manglende ressurser fra vår underleverandør.
Fri, 03 Oct 2025 02:14:00 CEST – Reparasjonsarbeidet vil fortsette i dag.
Thu, 02 Oct 2025 17:19:46 CEST – Tekniker underveis.
Thu, 02 Oct 2025 08:26:03 CEST – Tjenestene er gjenopprettet etter reparasjon av de aktive fiberparene. Kabelarbeidet vil fortsette, men det forventes ikke å påvirke tjenestene dine.
Wed, 01 Oct 2025 23:00:58 CEST – Virkningen av denne hendelsen har blitt revurdert og flere kunder er nå annonsert. Reparasjonsarbeidet er startet og forventes å være ferdig rundt kl. 09:00.
Wed, 01 Oct 2025 16:53:18 CEST – Det planlagte beredskapsarbeidet er flyttet til oppstart 2025-10-01 22.00
Wed, 01 Oct 2025 08:00:23 CEST – Det planlagte nødarbeidet har blitt omplanlagt.
Tue, 30 Sep 2025 07:33:37 CEST – Det planlagte beredskapsarbeidet er flyttet til å starte 2025-10-01 00:00:01.
Mon, 29 Sep 2025 12:44:32 CEST – Det planlagte beredskapsarbeidet er planlagt å starte 30/9 00:00:01.
Sun, 28 Sep 2025 08:22:15 CEST – Det planlagte beredskapsarbeidet er nå foreløpig planlagt å starte 30/9 00:00:01.
Sat, 27 Sep 2025 14:57:07 CEST – Et planlagt nødarbeid er planlagt til 29/9 00:00, dato og klokkeslett kan endres da vi fortsatt leter etter flere tilgjengelige feltingeniører fra vår underleverandør for å utføre arbeidet så raskt og effektivt som mulig. Flere detaljer vil bli sendt ut i morgen når vi bør vite mer.
Sat, 27 Sep 2025 12:12:51 CEST – Vi planlegger et akutt planlagt arbeid for å reparere den skadede kabelen. Dato og klokkeslett vil bli annonsert når det er bestilt og bekreftelse på at en feltingeniør er tilgjengelig.
Sat, 27 Sep 2025 07:11:54 CEST – Tekniker bekrefter kabelkutt. Reparasjonsarbeid vil kreve litt planlegging og flere ressurser på grunn av skadens art og plassering. Vi legger en plan sammen med tekniker i løpet av dagen.
Fri, 26 Sep 2025 19:59:40 CEST – Tekniker underveis.
Fri, 26 Sep 2025 16:19:23 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår. Tekniker bestilt.
The update(s) are machine translated.
Løste driftsforstyrrelser
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6777395
Location: Brekstad
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Power issue
Occurred: Sun, 05 Oct 2025 00:06:16 CEST
Service(s) restored: Sun, 05 Oct 2025 03:36:02 CEST
History:
Sun, 05 Oct 2025 03:35:26 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Strømbrudd i området,
Løsning:
Strømleverandøren utbedret feilen.
Sun, 05 Oct 2025 00:29:10 CEST – Værstormen har ført til at nettstedet vårt har mistet strømmen, vi har kontaktet nettstedseieren som forsøker å få satt opp en reservegenerator som en midlertidig løsning til strømmen er tilbake. Ingen gjeldende ETR tilgjengelig.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6771130
Location: Dovre municipality
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 05:19:27 CEST
Service(s) restored: Sun, 05 Oct 2025 16:14:26 CEST
History:
Sun, 05 Oct 2025 16:05:14 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Brudd i fiberkabel.
Løsning:
Feilretting på kabel.
Sun, 05 Oct 2025 13:46:52 CEST – Siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan løsningstiden være lengre enn normalt.
Sun, 05 Oct 2025 10:53:58 CEST – Et parkert tog på jernbanen har sporet av og hviler nå på overliggende verktøystolper. Dette forårsaket opprinnelig et strømbrudd, som nå er løst. Det er imidlertid fortsatt brudd i fiberforbindelsen på stedet, da fiberen går langs samme luftrute.
Det er flere fiberbrudd langs banen, noe som gjør reparasjonsarbeidet utfordrende og tidkrevende. Underleverandøren har personell i området som jobber med saken.
Vi sender også ut egne teknikere for å bistå underleverandøren, for å fremskynde reparasjonsprosessen.
Sun, 05 Oct 2025 02:22:42 CEST – Underleverandøren har flere forstyrrelser i området, og selv om dette i utgangspunktet ble antatt å være en fullstendig separat feil, har det vist seg å være relatert til en større feil nær togskinnene. Underleverandør informerer om at de ikke vil være i stand til å løse denne forstyrrelsen i løpet av natten, da den må vente til morgenen før feilretting kan fortsette.
Sat, 04 Oct 2025 20:58:32 CEST – Underleverandørteknikere jobber fortsatt på stedet med feilretting. De hadde ikke en ETR å dele, men er sikre på at arbeidet vil bli fullført i løpet av natten.
Sat, 04 Oct 2025 18:13:12 CEST – Tekniker på stedet. Forbereder oppstart av feilretting
Sat, 04 Oct 2025 16:46:13 CEST – Kabelfeil oppdaget. Teknikere jobber med å rette opp problemet.
Sat, 04 Oct 2025 14:04:58 CEST – Underleverandøren mistenkte problemer på grunn av strøm, men har nå bekreftet at dette er et kabelbrudd og har en felttekniker ute og måler for kuttet.
Sat, 04 Oct 2025 13:04:48 CEST – Feilsøking pågår.
Sat, 04 Oct 2025 10:08:14 CEST – Underleverandør informerer om at forstyrrelsen skyldes et pågående strømbrudd og at de samarbeider med strømleverandøren for å utbedre feilen.
Sat, 04 Oct 2025 07:23:26 CEST – Feilsøking pågår fortsatt med underleverandør.
Sat, 04 Oct 2025 05:34:08 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd på grunn av en forstyrrelse i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6781225
Location: Finnmark
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Kabelarbeid
Occurred: Tue, 07 Oct 2025 06:11:22 CEST
Service(s) restored: Tue, 07 Oct 2025 12:57:15 CEST
History:
Tue, 07 Oct 2025 12:55:55 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Det planlagte arbeidet kunne ikke fullføres i tide på grunn av uforutsette komplikasjoner.
Løsning:
Det planlagte arbeidet ble fullført etter at servicevinduet var over.
Tue, 07 Oct 2025 12:17:02 CEST – Feilretting pågår
Tue, 07 Oct 2025 10:49:36 CEST – Feilretting pågår
Tue, 07 Oct 2025 08:33:34 CEST – Feilsøking pågår.
Tue, 07 Oct 2025 06:25:54 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd etter en underleverandørs planlagte kabelarbeid. Kabelen som forårsaket feilen var ikke en del av det første arbeidet. Feilsøking pågår.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6770750
Location: Grimstad
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Power issue
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 04:40:17 CEST
Service(s) restored: Sat, 04 Oct 2025 07:18:56 CEST
History:
Sat, 04 Oct 2025 07:18:34 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Strømbrudd.
Løsning:
Strømbruddet er løst, og tjenestene er tilgjengelige igjen. Alle systemer fungerer som normalt.
Sat, 04 Oct 2025 04:49:59 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Årsaken er sannsynligvis relatert til de pågående strømbruddene over hele Norge. Feilsøking pågår
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6778131
Location: Hammerfest
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Foreløpig ukjent
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 00:30:53 CEST
Service(s) restored: Mon, 06 Oct 2025 13:50:54 CEST
History:
Mon, 06 Oct 2025 13:50:03 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Maskinvarefeil.
Løsning:
Tekniker på stedet for å gjenopprette maskinvaren.
Mon, 06 Oct 2025 12:03:05 CEST – Tekniker bestilt.
Mon, 06 Oct 2025 10:03:51 CEST – e har for øyeblikket et nettverksbrudd. Mistenkt maskinvareproblem. Tekniker er bestilt
Mon, 06 Oct 2025 07:12:32 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Mistenkt maskinvareproblem. Tekniker er bestilt
Mon, 06 Oct 2025 01:29:20 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Mistenkt maskinvareproblem. Felttekniker vil bli sendt ut om morgenen
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6776865
Location: Hammerfest
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 14:55:32 CEST
Service(s) restored: Mon, 06 Oct 2025 20:33:50 CEST
History:
Mon, 06 Oct 2025 20:31:49 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Fiberbrudd i underleverandørers nettverk.
Løsning:
Underleverandøren sendte teknikere for å identifisere feilplassering og reparere skaden på fiberen.
Mon, 06 Oct 2025 16:52:32 CEST – Kabelfeil oppdaget. Tekniker på vei til feilstedet. ETA 19:30
Mon, 06 Oct 2025 14:08:57 CEST – Det er gjennomført målinger og det er funnet feil i underleverandørnettet. Vi holder for øyeblikket på fremdriftsoppdateringer
Mon, 06 Oct 2025 11:58:16 CEST – Det er gjennomført målinger og det er funnet feil i underleverandørnettet. Vi er for tiden i ferd med å hente fremdriftsoppdateringer fra dem.
Mon, 06 Oct 2025 09:11:59 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Mon, 06 Oct 2025 07:54:26 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Mon, 06 Oct 2025 03:52:32 CEST – Teknikeren har målt signalene og identifisert et potensielt kabelbrudd. Målingen peker mot den andre ytterenden, og teknikeren vil dra til det andre stedet for å fortsette feilsøkingen i løpet av morgenen.
Sun, 05 Oct 2025 23:23:32 CEST – Tekniker har ankommet stedet og feilsøker med tredje linje.
Sun, 05 Oct 2025 18:53:23 CEST – En ny tekniker er tildelt og vil bli sendt ut så snart som mulig.
Sun, 05 Oct 2025 17:25:40 CEST – Teknikerutsendelse er forsinket på grunn av utilgjengelige ressurser. Det arbeides med å fullføre utsendelsen.
Sun, 05 Oct 2025 14:28:29 CEST – Teknikerutsendelse er forsinket på grunn av utilgjengelige ressurser. Det arbeides med å fullføre utsendelsen.
Sun, 05 Oct 2025 09:01:33 CEST – Tekniker bestilt.
Sun, 05 Oct 2025 05:51:28 CEST – Feilsøking pågår med underleverandør. Den estimerte reparasjonstiden er skjøvet tilbake fordi feilen var mer omfattende enn de opprinnelige estimatene.
Sat, 04 Oct 2025 17:32:37 CEST – En forstyrrelse oppdaget i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
Den estimerte reparasjonstiden er skjøvet tilbake fordi feilen var mer omfattende enn de opprinnelige estimatene.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6772705
Location: Oppdal
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 06:27:07 CEST
Service(s) restored: Tue, 07 Oct 2025 18:41:18 CEST
History:
Tue, 07 Oct 2025 18:38:50 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Fiberbrudd i underleverandørnettverket på grunn av den kraftige stormen i helgen.
Løsning:
Underleverandør reparerte fiberkabler. Arbeidet ble hardt påvirket av stormen som forårsaket togulykke som forhindret tilgang til feilplassering med jevne mellomrom.
Tue, 07 Oct 2025 14:20:28 CEST – GlobalConnect så vel som underleverandører begynner å se alarmer i forhold til denne ryddingen, så tjenester begynner å komme opp. Vi har ikke mottatt beskjed fra felten om at de er hands-off ennå, så billett så vel som kommunikasjon mellom oss og underleverandøren vil fortsette inntil vi kan bekrefte at problemene er fullstendig utbedret.
Tue, 07 Oct 2025 14:19:39 CEST – GlobalConnect så vel som underleverandører begynner å se alarmer i forhold til denne ryddingen, så tjenester begynner å komme opp. Vi har ikke mottatt beskjed fra felten om at de er hands-off ennå, så billett så vel som kommunikasjon mellom oss og underleverandøren vil fortsette inntil vi kan bekrefte at problemene er fullstendig utbedret.
Tue, 07 Oct 2025 10:29:16 CEST – Feltteknikere er på stedet siden kl. 10.00 og feilretting er godt på vei. ETR er fortsatt satt til 15:00
Tue, 07 Oct 2025 09:20:35 CEST – Vi har vært i konstant kontakt med subcontractortor i løpet av morgenen i forbindelse med dette problemet, ETR for repiar er fortsatt satt til 15:00 og skulle noe endre seg vil vi informere om det så snart informasjonen når oss.
Mon, 06 Oct 2025 20:59:03 CEST – Ryddingen av jernbanen og området rundt har tatt lengre tid enn forventet, men BaneNOR melder nå at arbeidet er avsluttet. Togtrafikken vil bli prioritert og forventes å starte igjen senere i kveld.
Fordi flere operatører deler samme kabeltrasé, har BaneNOR besluttet å sette opp en midlertidig løsning. Sammen har vi blitt enige om en plan som unngår lange forsinkelser i skjøtearbeidet forårsaket av passerende tog. En midlertidig kabel på rundt 2 kilometer legges nå for å omgå den berørte delen. Dette arbeidet er allerede i gang, så du kan se tjenester gradvis komme tilbake på nett selv om vår underleverandør opprettholder gjeldende ETR kl. 15:00 i morgen (07.10).
Med mindre ny informasjon kommer inn før da, sender vi neste oppdatering i morgen kl. 11:00 og beholder den estimerte reparasjonstiden kl. 15:00.
Mon, 06 Oct 2025 14:06:44 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår, målte kutt og er på vei til neste lokasjon
Mon, 06 Oct 2025 09:09:40 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår, målte kutt og er på vei til neste lokasjon
Mon, 06 Oct 2025 07:43:11 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår, målte kutt og er på vei til neste lokasjon
Mon, 06 Oct 2025 07:42:09 CEST – Tekniker underveis. ETA 08:00
Mon, 06 Oct 2025 02:28:37 CEST – Underleverandøren klarer ikke å få dette gjort i løpet av natten, det kreves arbeid med å rydde området og reparere en skadet stolpe nær sporet før de reparerer den skadede kabelen. Arbeidet vil fortsette tidlig på morgenen, og vi vil dele mer informasjon om tider så snart de er tilgjengelige for oss.
Sun, 05 Oct 2025 18:39:07 CEST – Siste oppdatering er at gjenopprettingen av det avsporede toget fortsatt pågår, men ikke mye mer informasjon på dette tidspunktet. Vi følger opp saken og vil fortsette å gi oppdateringer når mer informasjon er tilgjengelig.
Sun, 05 Oct 2025 15:54:31 CEST – Deler av skadene er nå reparert. I tillegg til det avsporede toget har det også vært trær som har falt ned på kablene. Disse skal nå repareres, men tjenestene vil forbli nede til toget er fjernet, og fiberen kontrolleres for andre skader og skjøtes om.
Foreløpig har vi ikke mottatt ytterligere informasjon fra underleverandøren om når de forventer å starte feilretting, men det er bekreftet at gjenvinning av det avsporede toget er igangsatt. Dette vil være høyt prioritert, da det blokkerer generell togtrafikk. Vi følger opp saken og vil fortsette å gi oppdateringer når mer informasjon er tilgjengelig.
Sun, 05 Oct 2025 13:47:17 CEST – Siden feilen er mer omfattende enn først anslått, kan løsningstiden være lengre enn normalt.
Sun, 05 Oct 2025 10:53:53 CEST – Et parkert tog på jernbanen har sporet av og hviler nå på overliggende verktøystolper. Dette forårsaket opprinnelig et strømbrudd, som nå er løst. Det er imidlertid fortsatt brudd i fiberforbindelsen på stedet, da fiberen går langs samme luftrute.
Det er flere fiberbrudd langs banen, noe som gjør reparasjonsarbeidet utfordrende og tidkrevende. Underleverandøren har personell i området som jobber med saken.
Vi sender også ut egne teknikere for å bistå underleverandøren, for å fremskynde reparasjonsprosessen.
Sat, 04 Oct 2025 20:07:47 CEST – Den estimerte reparasjonstiden er skjøvet tilbake fordi feilen var mer omfattende enn de opprinnelige estimatene.
Sat, 04 Oct 2025 18:13:08 CEST – Tekniker på stedet. Forbereder oppstart av feilretting
Sat, 04 Oct 2025 16:41:53 CEST – Noen tjenester ble gjenopprettet relatert til strømproblemer; Det var imidlertid en dobbel feil, og vår underleverandør fortsetter å feilsøke fiberbruddet.
Sat, 04 Oct 2025 14:06:19 CEST – Feilretting pågår.
Sat, 04 Oct 2025 13:03:41 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Sat, 04 Oct 2025 11:33:47 CEST – Underleverandør informerer om at forstyrrelsen skyldes et pågående strømbrudd og at de samarbeider med strømleverandøren for å utbedre feilen.
Sat, 04 Oct 2025 06:31:36 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd på grunn av en forstyrrelse i underleverandørens nettverk. Feilsøking pågår med underleverandør.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6777249
Location: Røros
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Power issue
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 21:44:10 CEST
Service(s) restored: Sun, 05 Oct 2025 02:33:01 CEST
History:
Sun, 05 Oct 2025 02:31:53 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Strømbrudd på grunn av stormværet.
Løsning:
En reservegenerator ble plassert på stedet for å holde den online til det store strømbruddet i området er løst.
Sat, 04 Oct 2025 22:39:55 CEST – Værstormen har ført til at nettstedet vårt har mistet strømmen, tekniker med en reservegenerator hadde allerede blitt sendt til stedet som en midlertidig løsning til strømmen er tilbake. ETA for teknologi er rundt midnatt.
Sat, 04 Oct 2025 21:48:52 CEST – Værstormen har ført til at nettstedet vårt har mistet strømmen, vi har sendt en tekniker med en reservegenerator som en midlertidig løsning til strømmen er tilbake. ETA for teknologi er rundt midnatt
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6770379
Location: Sauda
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Fiberbrudd
Occurred: Sat, 04 Oct 2025 03:56:54 CEST
Service(s) restored: Tue, 07 Oct 2025 18:32:09 CEST
History:
Tue, 07 Oct 2025 18:30:40 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Fiberbrudd i underleverandørers høye kraftledninger under stormen.
Løsning:
Underleverandøren sendte teknikere som reparerte fiberkabelen.
Tue, 07 Oct 2025 14:45:39 CEST – F.E fortsatt på stedet og arbeidet er godt på vei. Restaureringstiden er usikker, men bekreftet å være fikset i dag.
Tue, 07 Oct 2025 12:46:05 CEST – F.E fortsatt på stedet og arbeidet er godt på vei. Restaureringstiden er usikker, men bekreftet å være fikset i dag.
Tue, 07 Oct 2025 09:07:28 CEST – Vi har fått beskjed om at fiberarbeidet starter i dag rundt 2025-10-07 12:0. Ingen ETR på erstatninger.
Mon, 06 Oct 2025 15:11:37 CEST – Etter at den midlertidige kabelen ble lagt og skjøtet i går kveld, ble det oppdaget et nytt brudd på samme rute, omtrent 40 kilometer unna. Denne skaden ser ut til å ha oppstått i samme tidsperiode som den forrige feilen.
Etter målinger ble teamet vårt sendt inn i fjellområdet utenfor Rosendal, hvor flere trær ble funnet å ha falt over både fiber- og høyspentledninger. Etter koordinering med vår underleverandør og det lokale beredskapsmannskapet, er ryddearbeidet nå startet og forventes å være fullført innen tirsdag kveld. Når området er ryddet, kan skjøteteamet vårt begynne det permanente reparasjonsarbeidet.
Siden feilen er lokalisert nær høyspentledninger, kreves det at en LFS (Safety Supervisor) er på stedet. Denne ressursen er bekreftet å være tilgjengelig onsdag morgen. Vi forventer derfor at restaureringen vil være fullført i løpet av onsdag ettermiddag, men vil gi et mer presist estimat når området er fullstendig ryddet og arbeidet trygt kan starte.
Vi beklager ulempene dette medfører. Vi har vurdert muligheten for å omdirigere trafikken, men dette vil kreve fysiske endringer på rundt ti separate lokasjoner over et stort område. Våre transportingeniører har anslått at dette vil ta lengre tid enn å vente på den permanente reparasjonen, og det vil også kreve reversering av omdirigeringen når forbindelsen er gjenopprettet.
Vår nåværende estimerte reparasjonstid (ETR) er satt til onsdag 8 oktober kl. 12:00, med forbehold om fremdrift i ryddearbeidet. Vi vil gi en oppdatering så snart nettstedet er tilgjengelig og skjøtingen har startet.
Mon, 06 Oct 2025 14:10:40 CEST – feilen er lokalisert, venter på Field enignerr med klarering til å jobbe i hogh volate cable for å fikse problemene
Mon, 06 Oct 2025 11:47:19 CEST – Ignorer min siste logg. Ble postet i feil forum. Nåværende status her er at feilen er lokalisert, venter på Field enignerr med klarering til å jobbe i hogh volate kabel for å fikse problemene
Mon, 06 Oct 2025 11:45:09 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår. Før du arbeider med fiberkabel med høy volate-kabel må fikses, ETR for den repiaren er satt til 13:30
Mon, 06 Oct 2025 09:02:35 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Mon, 06 Oct 2025 07:44:22 CEST – Tekniker underveis. ETA 08:00
Mon, 06 Oct 2025 03:01:40 CEST – Feilsøkingen av de gjenværende tjenestene kan ikke fortsette akkurat nå på grunn av manglende tilgang til et sted vi trenger å komme inn på. En ny felttekniker er sendt ut og anslås å ankomme rundt kl. 08:00 CET om morgenen, da vi skal kunne få tilgang til lokasjonen.
Mon, 06 Oct 2025 01:05:29 CEST – En ny midlertidig kabel er installert, og alle målinger bekrefter at den er riktig installert. Fibrene som bærer tjenestene som forblir nede er målt, og peker på en annen feil lenger unna. Feltteknikerne som har jobbet kan ikke fortsette i kveld, og vi jakter for tiden på ytterligere underleverandørressurser for å fortsette feilsøkingen for de gjenværende tjenestene.
Sun, 05 Oct 2025 23:50:16 CEST – Kabelskjøting ble rapportert å være fullført av underleverandør. Mange tjenester er gjenopprettet, men noen er fortsatt nede. Teknikere er fortsatt på stedet og feilsøking pågår.
Sun, 05 Oct 2025 22:41:44 CEST – På grunn av det vanskelige terrenget nær kabelfeilen tar feilrettingen noe lengre tid enn først anslått. Feilretting pågår, og ETR er forsinket.
Sun, 05 Oct 2025 20:46:12 CEST – Feilrettingsarbeidet pågår fortsatt. Kabelen er plassert og den ene enden av den er skjøtet, skjøtingen for den andre enden vil nå begynne, og teknikere anslår kanskje 2 timer mer arbeid til arbeidet er fullført. Neste oppdatering vil bli sendt kl. 2025-10-05 22:00 CET, for å bekrefte at arbeidet går som forventet.
Sun, 05 Oct 2025 20:43:54 CEST – Feilrettingsarbeidet pågår fortsatt. Kabelen er plassert og den ene enden av den er skjøtet, skjøtingen for den andre enden vil nå begynne, og teknikere anslår kanskje 2 timer mer arbeid til arbeidet er fullført.
Sun, 05 Oct 2025 18:36:23 CEST – Tekniker på stedet. Feilretting pågår
Sun, 05 Oct 2025 16:00:35 CEST – Vi har sendt et team fra Bergen som har samlet ca. 100 meter fersk fiber for å skjøte rundt skadestedet. De er omtrent 1,5 time unna stedet, og vi forventer at skjøtingen begynner så snart de ankommer. Vi forventer at forbindelsen vil bli gjenopprettet rundt kl. 20:00 på grunn av feilsøking i går, men vil rapportere eventuelle forsinkelser på grunn av endringer lokalt på stedet.
Vi har planlagt å implementere en midlertidig løsning for å gjenopprette forbindelsen før vi sammen med underleverandøren kan jobbe med en permanent løsning når været roer seg.
Sun, 05 Oct 2025 11:58:16 CEST – Underleverandøren ser ingen forbedring når det gjelder bemanningsbegrensningene. Vi presser dem for en oppdatering om når situasjonen vil bli løst.
Sun, 05 Oct 2025 08:43:51 CEST – Underleverandøren ser ingen forbedring når det gjelder bemanningsbegrensningene. Vi presser dem for en oppdatering om når situasjonen vil bli løst.
Sat, 04 Oct 2025 20:33:43 CEST – Underleverandøren ser ingen forbedring når det gjelder bemanningsbegrensningene. På grunn av alvorlighetsgraden av værsituasjonen vil feilsøking være satt på vent til i morgen tidlig.
Sat, 04 Oct 2025 16:45:23 CEST – Kabelfeil oppdaget; Skaden er mer omfattende enn først estimert da den involverer luftfiber. Feilretting er for tiden satt på vent på grunn av bemanningsbegrensninger for underleverandører. Vi jobber med å få restaureringsarbeidet tilbake på sporet og vil gi oppdateringer etter hvert som mer informasjon blir tilgjengelig.
Sat, 04 Oct 2025 13:16:53 CEST – Underleverandørtekniker har målt signalene og identifisert et potensielt kabelbrudd. De er på vei for å lokalisere feilen. Estimert ankomsttid til feilstedet er 14:30.
Sat, 04 Oct 2025 11:36:24 CEST – Underleverandørtekniker på stedet. Feilsøking pågår.
Sat, 04 Oct 2025 10:18:59 CEST – Underleverandørtekniker underveis. ETA 11:20.
Sat, 04 Oct 2025 08:33:44 CEST – Feilsøking pågår fortsatt med underleverandør.
Sat, 04 Oct 2025 05:13:01 CEST – En forstyrrelse oppdaget i vår underleverandørs nettverk, mistenkt skadet kabel. Feilsøking pågår med underleverandør.
Sat, 04 Oct 2025 04:12:02 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Årsaken er sannsynligvis relatert til de pågående strømbruddene over hele Norge. Feilsøking pågår.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6781645
Location: Stavanger
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Power issue
Occurred: Tue, 07 Oct 2025 09:03:11 CEST
Service(s) restored: Tue, 07 Oct 2025 11:48:14 CEST
History:
Tue, 07 Oct 2025 11:47:35 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Lokal strømbrudd mistenkt.
Løsning:
Strømbruddet er løst, og tjenestene er tilgjengelige igjen. Alle systemer fungerer som normalt.
Tue, 07 Oct 2025 10:07:34 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
Tue, 07 Oct 2025 09:11:58 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6778235
Location: Tromsø
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Vedlikehold
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 06:21:09 CEST
Service(s) restored: Mon, 06 Oct 2025 11:03:57 CEST
History:
Mon, 06 Oct 2025 10:56:21 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Det planlagte arbeidet kunne ikke fullføres i tide på grunn av uforutsette komplikasjoner.
Løsning:
Det planlagte arbeidet ble fullført etter at servicevinduet var over.
Mon, 06 Oct 2025 10:21:18 CEST – Tekniker på stedet. Feilsøking pågår
Mon, 06 Oct 2025 09:02:59 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd på grunn av forsinket vedlikehold. Feilsøking pågår.
Mon, 06 Oct 2025 06:24:58 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd på grunn av forsinket vedlikehold. Feilsøking pågår.
The history log is machine translated.
Disturbance resolved and services restored. If you are still experiencing issues with your service please report the problem according to normal procedure.
Ticket number: CS6778702
Location: Århus
Description: Feil som påvirker flere kunder
Fault type: Feil på HW kort
Occurred: Mon, 06 Oct 2025 09:30:21 CEST
Service(s) restored: Tue, 07 Oct 2025 06:42:37 CEST
History:
Tue, 07 Oct 2025 06:41:47 CEST – Feilen er løst.
Forårsaket:
Et kort avbrudd i tjenestene
Løsning:
Feilretting
Mon, 06 Oct 2025 16:51:09 CEST – Feilsøking pågår.
Mon, 06 Oct 2025 16:50:21 CEST – Feilsøking pågår.
Mon, 06 Oct 2025 13:36:41 CEST – Tekniker underveis
Mon, 06 Oct 2025 10:13:39 CEST – Vi har for øyeblikket et nettverksbrudd. Feilsøking pågår.
The history log is machine translated.